A Trademob kutatása szerint a mobilos hirdetésekre érkező "kattintások" 40%-a tévedés vagy szándékos csalás eredménye (un. click fraud), ezért nagyon oda kell figyelni, hogy mit és hogyan hirdetünk mobil eszközökön.
22% véletlen
A probléma nem is magával a mobilos hirdetéssel van, inkább a tolakodó hirdetés elhelyezésekkel, amit maga a kattintás alapú fizetési modell indukál, hiszen a hirdetőt kivéve mindenkinek az az érdeke, hogy a hirdetést minél többen kattintsák.
- A Google-nek azért, mert ezért fog tudni pénzt kérni a hirdetőtől.
- Egy ingyenes alkalmazás készítőjének meg azért, mert ezek alapján fog tudni bevételt generálni a cége számára.
A Google féle hagyományos keresőhirdetések egyáltalán nem bosszantóak, viszont a 'Tartalmi hálózat' része ként, mobil eszközökön alkalmazott 'alulról felugró hirdetés' már kevésbé mondható felhasználóbarátnak.
Nem is beszélve az ingyenes alkalmazások erőszakos, kattintásra buzdító eljárásairól - ahol a felhasználó gyakran meglehetősen nehezen tudja csak az adott hirdetést kikerülni. A lelkiismeretesebb felhasználók pedig már csak támogatás gyanánt is szeretik kattintgatni az effajta hirdetéseket, hogy ezzel is az alkalmazás készítőit támogassák (ha már egyszer ingyenesen használhatják a kedvenc játékukat például).
18% csalás
A kattintási csalás nem egy újkeletű 'átverés', viszont ezek szerint még mindig nincs megfelelő gyógyír a megelőzésére, noha a Google hivatalos álláspontja szerint, számos automata eszközökkel és egy külön erre szakosodott csapattal is a visszaélések megelőzésén dolgozik.
A Forbes forrása szerint a Google csupán 2%-os kattintási csalásról beszél, míg más független kutatói csoportok szerint 19% a valós arány. Személyes véleményem szerint mindkét arány szélsőségesnek hat, a valóság talán a kettő között lehet, amit a hivatalos Google forrás is alátámaszt, miszerint kevesebb mint 10%-os arányról beszélhetünk (ami kb 9%-os arányt jelenthet).
Mit tegyünk?
- Jól válogassuk meg, hogy milyen megjelenéseket és kreatívokat használunk a mobil eszközökön.
- Folyamatosan figyeljük, hogy milyen oldalakon elhelyezett hirdetések konvertálnak a legjobban és azokra helyezzük a hangsúlyt, amelyek csak a pénzt viszik azokat zárjuk ki.
Megfelelő eszközökkel és folyamatos kampány felügyelettel minimalizálni lehet a kattintási csalások esélyét!