Most, hogy lezárult az elnökválasztási őrület az USA-ban hínapról-napra egyre többen szeretnék megfejteni, hogyan sikerült Obama csapatának meghódítani az internetezők szívét és hogyan tudták behálózni az emberek online és offline életét.
A Readwriteweb - nem reprezentatív online kutatásában - az olvasók 78%-a szerint Obama győzedelmeskedett a közösségi médiában. Jó magam is, aki ugye egyáltalán nem vagyok célcsoport, sokkal többször futottam Obama kampány filmbe, vagy Obama szimpatizáns bejegyzésbe az interneten.
Ezért gratulálni szeretnék a kampányt szervező marketing gépezetnek, szép munkát végeztek! Sőt mi több az egész választási mizéria akkora hatással volt az amerikai szavazókra, hogy az emberek 22%-a megosztotta valamilyen közösségi oldalon, hogy kire szavazott!
Gyakorlatilag minden 5. ember magára vállalta a nagy nyilvánosság előtt, névvel, arccal, hogy kire szavazott, ami szerintem egy igen magas arány, és egyelőre elképzelhetetlennek tartom, hogy Magyarországon eljuthatnánk erre a szintre. Mi magyarok nem vagyunk túl jók a nyílt véleménynyilvánításban, főleg ha nem trollkodni kell, hanem az arcunkat vállalva állást foglalni. Ennek legfőbb oka, hogy félünk attól hogy a későbbiekben hátrányunk származhat a véleményünk vállalásából, ami manapság egy jogos félelemnek tűnik.
Régóta igaz, hogy a túlzott politizálás az emberi kapcsolatok rovására mehet. A Facebooknak "hála" pedig, hogy egy jól irányzott bejegyzéssel, hozzászólással, stb rettentő széles körbe juttathatjuk el a véleményünket, amire korábban nem volt lehetőségünk. Így nem meglepő, hogy az amerikaik 46%-a törölt ismerőst azért, mert az túlzottan politizált!
Mi lesz Magyarországon 2014-ben?
Biztosan nálunk is mindent el fognak követni a kampányszervezők, hogy az emberek hétköznapjaiba férkőzzenek és kineveljék a saját online hírvivőiket. A kérdés csak az, hogy ez valójában Facebook rajongótábor formájában fog megtestesülni? Online szószólókkal? Twitter bérencekkel? YouTube videógyárosokkal? Vagy maradunk a jól bevált (offline) tüntetőknél és felvonulóknál? Pénzért zászlóval lóbálózóknál? Shutterstock-ról letöltött kampány arcoknál?
Ami az amerikai példából látszik, hogy jó eséllyel az fog nyerni akinek a legnagyobb online közösséget sikerül megnyernie magának, akiknek a segítségével az élet minden területét át tudják itatni a politikai üzenetükkel.
Ti kiírnátok nyíltan a Facebookra, hogy kire szavaztatok?