2012.09.06.
13:19

Írta: RolFic

CAPTCHA, reCAPTCHA, NuCAPTCHA vagy No CAPTCHA?

A CAPTCHA célja, hogy megkülönböztesse az emberi felhasználót a számítógéptől, így segít kiszűrni a kéretlen, botok által küldött (SPAM) üzeneteket.

Sok-sok weboldalon találkozhattok vele például regisztrációkor, üzenetküldéskor, megrendeléskor. Jellemzően különböző űrlapok alján található. A probléma nem az egyszerű CAPTCHA-kal van, hanem a legelterjedtebb verzióval, amit Google barátunk fejlesztett ki és éppen ezért sokan használják, ez nem más mint a reCAPTCHA. Attól, hogy sokan használják sajnos még egyáltalán nem ez a legjobb, ugyanis az angol nyelvű a felhasználók mindössze 75-85%-ának sikerül elsőre megfejteni, a beszélő verzió pedig értelmezhetetlen.

Próbáljátok ki a hangos verziót, és kommentbe várom a megértett szavakat!

Az odáig rendben van, hogy valaki nem beszél angolul és nem érti mit is mondanak neki, de amikor angol anyanyelvű emberek sem tudják értelmezni mit is kellene beírni a mezőbe, szerintem elég nagy gondok vannak (forrás: Another reason not to use reCAPTCHA).

A szavak sem egyértelműk a magyar anyanyelvű felhasználók számára, még akkor sem, ha beszélnek angolul. 12 évnyi angol tanulás és szakfordítói szakirány után is sokszor van olyan, hogy húzok inkább egy "újra kártyát" és kérek egy új képet, mert képtelen vagyok értelmezni ami látok vagy rosszabb esetben be is zárom az adott oldalt. Ha én így vagyok ezzel, biztosan sokan mások is, ezért nálunk a 75-85%-os siker arány biztos csak a töredéke, és számos felhasználót elriaszt az oldaltól.

Pontosan ezekből az okokból kifolyólag én azt javaslom, hogy magyar nyelvű weboldalakon egyáltalán ne használjátok a reCAPTCHA-t! Sok látogatót, potenciális megrendelőt rettenthet el, és nagyban rontani fogja a konverziós arányokat. Landing oldalra semmiképp ne kerül

Ha már muszáj, használjatok felhasználóbarát CAPTCHA-kat

Egy kiváló példa erre a NuCAPTCHA, ami egyszerűen értelmezhető, mozgó betűkkel operál, és mindegy milyen nyelvű a felhasználó, egyszerűen tudja értelmezni a látottakat. A hallottakat is elég egyszerű felfogni hiszen egyenként mondja be egy hang a betűket, bár minimális angol tudás azért jól jön.

nucaptcha.PNG

Persze ezen kívül is létezik számos felhasználóbarát megoldás, amit akár egy kreatív programozó is kitalálhat nekünk. Példának lehet mondjuk összeadásra buzdítani a felhasználókat (3 + 10 = ?). Illetve akadnak olyan oldalak, ahol inkább viccet csinálnak az egészből így legalább jobb kedvvel töltik ki a látogatók.

Lehetőség szerint, inkább ne használjatok semmilyen CAPTCHA-t!

Engedjétek be azt a minimális SPAM-et, amit CAPTCHA hiányában fogtok kapni, mert egy bonyolult CAPTCHA esetén számos konverziótól eshettek el, ami bevételkiesést, sőt gyakran kidobott pénzt is jelent (pl. ha fizetett hirdetésen keresztül érkezett a látogató az oldalra).

Ne bosszantsuk fölöslegesen a felhasználókat egy ajánlatkérés/kapcsolatfelvétel űrlap alján, csak olyan esetekben használjunk CAPCHA-t (a felhasználóbarát fajtából), amikor tényleg indokolt és a számukra is értékes információkat akarunk ezzel biztonságban tartani (pl. jelszó, személyes adatok, stb).

Vagy negatív CAPTCHA-t, ami a felhasználókat nem zavarja

A negatív captcha egy 2007 januárjában megjelent speciális captcha, amely nem a weblapot látogatótól kér bizonyítékot arra, hogy valódi személy, azaz nem spamrobot, hanem a spammer programját próbálja lebuktatni (forrás: hu.spam.wikia.com).

1 komment

Címkék: ux konverzió optimalizálás

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinetrendek.blog.hu/api/trackback/id/tr34758644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Erika Obernay 2016.05.28. 17:28:27

Köszönöm,hogy elmondod!