A Facebook a napokban hozott ki egy infografikát, ami a Facebook hirdetések hatékonyságát hivatott bemutatni. Jól tudjuk viszont, hogy azért az a legjobb statisztika az, amit saját magadnak 'készítesz', ezért érdemes fenntartásokkal kezelni a hivatalos Facebook infografikát is. A teljesség igénye nélkül szeretnék néhány adat pontatlanságára (vagy megkérdőjelezhetőségére) rávilágítani:
955 Millió aktív felhasználó havonta...
Jól tudjuk, hogy még nem sikerült elérnie a Facebooknak az 1 milliárd felhasználós álomhatárt, ezt jól reprezentálja a 955 Milliós aktív felhasználói szám is, amit szeretnék néhány pontban megkérdőjelezni:
- A Mashable értesülései szerint mintegy 83 Millió hamis Facebook profil létezik.
- A Socialbakers.com (2012.08.28-i) adatai szerint pedig durván 907 Millió felhasználója van az oldalnak.
- Tehát ha levonjuk a 83 Millió hamis profilt, akkor a hivatalos adatok alapján 872 Millió illetve a socialbakers adatai alapján csupán 824 Millió aktív felhasználó van az oldalon... és akkor még az aktív szót meg sem kérdőjeleztük
Megkérdőjelezhetetlenül magas szám a 824 Millió is, de azért jobban hangzik a 955 Millió minden szempontból.
543 Millió aktív mobilos felhasználó
Ez azt jelentené, hogy a felhasználók 56,9%-a (hivatalos adatok alapján számolva), mobilról is használja az oldalt. Az USA-ban ugyan már meghaladta az okostelefon penetráció az 50%-ot (forrás: Gizmag), de számos más Facebook függő országban még nem ilyen rózsás a helyzet.
3-5x ROI, sőt több mint 5x-ös ROI
Az infografika szerint a megvizsgált 60 Facebook kampányból több mint 70%-nál 3x-os ROI-t sikerült kimutatni, ami természetesen igaz lehet, a hiba inkább a kutatás módszertanban rejlik!
- Meglehetősen érdekes, hogy 955 Millió felhasználós tábor mellett, csak 60 kampányt sikerült megvizsgálni.
- Az is más kérdés, hogy 3x-os ROI-t azért a Google AdWords-el is el lehet ám érni, sőt ott legalább normálisan mérni is lehet azt.
A nyúlon túl...
Nem vitatom, hogy bizonyos cégek számára, megfelelő célzás mellett valóban hatékony tud lenni a Facebook hirdetés, mert ez TÉNY, ezen nincs mit ferdíteni. Viszont a lenti infografika ennél sokkal rózsásabbnak állítja be a helyzetet, amit azért mindenki kezeljen fenntartásokkal és kérje ki szakértő véleményét, mielőtt Facebook hirdetésre adná a fejét!
A Facebook jelenleg küzd, harcol, szenved azért, hogy ne zuhanjon tovább a részvény árfolyamuk. Igyekszik nyugtatgatni a kedélyeket és nyilván népszerűsíteni a saját (display) hirdetési módszerét, ami bizonyos cégek számára tényleg rendkívül hatékony, de nem egy svájci bicska!
...Szerény véleményem és tapasztalataim szerint viszont még mindig nem elég kifinomult a rendszer.Dögivel találkozom kockás has, napi 70.000 HUF-os bevétellel kecsegtető hirdetésekkel. Ezeket már csak elvből is rendszeresen lekattintom, mivel tudom, hogy ez mind átverés... aki pedig embereket akar átverni az fizessen érte! Ezzel a viselkedésemmel viszont úgy fest, hogy Facebookéknál bekerültem a lelkes kattintók kiváltságos körébe, mert folyamatosan dobálja fel nekem ezeket a hirdetéseket... és valahol ezért valaki fizet - ami Mark Zuckerbergnek kifejezetten jó buli, a hirdetőnek viszont egyáltalán nem biztos.